שנת הלימודים הבאה תהיה בריאה יותר?

0

השדולה לאורח חיים בריא בישראל דנה במצב ההשמנה של ילדי ישראל והצורך לשינוי דרך מערכת החינוך

פעילות השדולה לאורח חיים בריא בכנסת. צילום: יח"צ

ראשי השדולה לאורח חיים בריא, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), ח"כ רחל עזריה (כולנו) וח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), כינסו דיון בשדולה כדי להתעדכן בתמונת המצב במערכת החינוך ולקדם יוזמות לשינוי הרגלי התזונה של הילדים.

ח"כ רחל עזריה, סיפרה: "אני כבר עשור עוסקת בתחום, מאז הייתי חברה צעירה במועצת העיר ירושלים, מאז הבת שלי שהייתה בת 4, כבר בת 14, ושתתה טרופית בצהרון. זהו נושא דרמטי בחשיבותו".

ח"כ איתן כבל דיווח על המאמצים להוזיל את הלחם המלא ועדכן כי מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ', קיבל הנחייה להקציב 30 מיליון ₪ לתקצוב מאפיות, שיצליחו להוזיל לחם מלא וגם פיתות ולחמניות מקמח מלא.
ח"כ כבל גם הצהיר כי לקח על עצמו לקדם את נושא מיסוי המשקאות הממותקים במושב הכנסת הבא.

ח"כ ישראל אייכלר סיפר כי הסיבה, שבגינה החליט להצטרף לשדולה ולפעול לקידום הנושא הוא סיפורו של דמות ציבורית מוכרת, שגילתה יום אחד שבנו בן ה- 5 סובל מרמות כולסטרול גבוה בדם כתוצאה מתזונה לא נאותה מה שעורר אצלו את המודעות.

ח"כ פרופ' מנואל טְרַכְטֶנְברג, הצהיר בדיון כי מה שקורה היום עם הסוכר והמלח, דומה למה שקרה עם הטבק לפני 50 שנה. מדובר ברוצחים, לא פחות ולא יותר, וזהו משבר לא פחות חמור ממשבר הר הבית, הנובע מבורות וכתוצאה מאינטרסים כלכליים.

עירית לבנה, מנהלת תחום הבריאות במשרד החינוך דיווחה בשדולה כי נושא הבריאות, וכחלק ממנו, התזונה הנכונה מוצב כיום על סדר היום של המשרד, כך שעד 2020 רוב בתי הספר בארץ יהיו מקדמי בריאות.

פרופ. רונית אנדוולט, מנהלת תחום התזונה במשרד הבריאות, עדכנה על מגעים המתקיימים עם האוצר, לקבלת תקציבים ייעודיים לקידום רפורמת סימון אריזות המזון בירוק ובאדום. פרופ.אנדוולט גם הפיחה תקווה אצל אורחי השדולה כשהצהירה שהמשרד ילחם בעזרת 'התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים – אפשריבריא' על סימון כפיות סוכר באריזות המזון.

ענאק מווסי, מדריכה לחינוך בריאות במשרד החינוך, סיפרה כי אין שיעורי ספורט בחלק מבתי הספר הערביים ואף תקציבים לחינוך לאורח חיים בריא.

ח"כ מרב בן ארי, נכנסה לדבריה ואמרה שסדרי העדיפויות הן בעיה, ולא ייתכן שלמרות שישנן תכניות מצוינות במשרד, התכניות לקידום אורח חיים בריא תיפולנה בכל פעם שצץ משבר חדש.

לירי פינלינג אנדי מנהלת תכנית אפשריבריא  עדכנה על תכניות שונות שסוף סוף עומדות לצאת לדרך.

מיקי חיימוביץ', פעילה טבעונית טענה בכעס: "שר החינוך צריך היה להיות פה. לא ייתכן שישראל צועדת 30 שנה אחרי כל העולם. אין ערך לדיון היום בשדולה בלי השר. נושאי התזונה בעולם הוא אחד מנושאי הליבה, חלק מכישורי החיים. לא ייתכן שהילדים שלנו לא ילמדו על הנושא. ישנה הפקרות רבה בתחום, לא ייתכן למשל שייכנסו  תאגידים לבתי ספר ותלמידים יבקרו במפעלים. זוהי הפקרות, גם נושא ההורים בעייתי. הכי עוצר שינוי והתנגדות. זוהי מלחמה קשה מול ההורים. בסוף מתכנסים בלי סוף פעמים. טוחנים ובקושי מתקדמים".

ח"כ יעל כהן פארן טענה כי צריך להוביל מהלך של חינוך מגיל צעיר, שיעורים בבתי הספר לתזונה בת קיימא.

איילת מייזנר,  מנכ"לית עמותת מהיום – הפורום הישראלים לאורח חיים בריא' סיפרה כי "העמותה, בעזרת האחודה לאורח חיים בריא ( כלל הארגונים הפעילים בנושא), מביאה את הקול של הציבור מול הלחצים של חברות המזון.

לדבריה: "החוק הכי חשוב: החוק לפיקוח על המזון בבתי הספר תקוע כבר 6 שנים!        ב- 2012 אישרה ועדת השרים לחקיקה את החוק, ומאז החוק תקוע בוועדת החינוך. על הבריאות שותקים. לציבור נמאס מהשתיקה"!

אורית חזון מנדל, מפורום ועד ההורים היישובי, אמרה ש"לא ייתכן ששר החינוך לא כאן בדיון. התקנות שתקועות בוועדת החינוך – בעיה קשה. זהו נושא היסטרי".

יעל גרמן (יש עתיד), הוסיפה כי "מה שילד סופג בשנותיו הראשונות עד גיל 6 – יבוא לידי ביטוי במהלך כל חייו" ח"כ גרמן קראה לשים דגש במגזר הערבי על חינוך לאורח חיים בריא, יותר מכל מקום אחר.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.