עדויות קשות מצד הציבור בוועדה לפתרון מפגע המפחמות

0

 

IMG_6616-300x178 עדויות קשות מצד הציבור בוועדה לפתרון מפגע המפחמות
עדויות תושבים בפני וועדת המפחמות צילום: מוא"ז מנשה


הוועדה הבין משרדית שהקימה ממשלת ישראל לפתרון מפגע המפחמות קיימה ביום חמישי סיור ומפגשים עם תושבים ובעלי תפקידים במועצה האזורית מנשה. הוועדה שמעה עדויות קשות מאד של תושבים שבריאותם ובריאות ילדיהם נפגעה. התושבים, מישובי המועצה האזורית מנשה, פרדס חנה- כרכור, חדרה וישובי הסביבה העידו על התחלואה הרבה והקושי בחיים תחת עשן המפחמות.

אודי רזמוביץ, אשר עזב את ביתו בקיבוץ מצר, העיד:  "עזבנו כי בעקבות עשן  המפחמות הבן  שלי היה מאושפז במצב קשה בבית חולים. אני הוצאתי  את הבן שלי מהבית  עם מסיכת חמצן וקצף מהפה, הוא היה מאושפז עשרים וארבע שעות עם מסיכת חמצן. הבת הקטנה שלי נולדה פגית בחודש שישי- אף אחד לא מבין למה,  תגיעו לפה עוד חמש שנים ואנשים פה  כבר ימותו כמו זבובים, זה לא יכול להימשך ככה.  אני קמת והלכתי כי יכולתי, יש אנשים שלא יכולים לקום, חייבים לעשות משהו, לטפל בזה עכשיו".  גיל טולדנו תושב פרדס חנה," הריחות האלה מגיעים להמון אזורים בפרדס חנה-כרכור, זה חמור מאד, הוועדה הזו חייבת להביא לפתרון. הבעיה היא רפואית, לא רק של איכות הסביבה, תושבים פה חולים מהמפחמות, יש חומרים מסרטנים באוויר וצריכים להפסיק את זה.

יש פתרונות וזה התפקיד של הוועדה". אחית ניימרק, תושבת מצפה אילן, "אנו אמורים לבנות פה ישוב קבע. הקמנו ישוב חדש מתוך ערכים וציונות. השאלה אם להישאר פה, לבנות את בתינו או לא מייסרת אותנו ומחלחלת בכל רגע בגוף שלנו. יש ערכים ויש את הבריאות שלנו, ולא תהיה לנו בריאות, ולא תהיה לנו נחת עד שיטפלו במפגע". טלי מס תושבת  מצר," זהו המקום היחיד בארץ שבו הילדים לא יכולים לצאת לטיול לפני תשע בבוקר כדי שלא ייחנקו,  שבו תינוקות נולדים עם מחלות בדרכי הנשימה ללא רקע תורשתי, שלנשום זה כואב. נוגה  שלי בת שנתיים, עוד לפני שמלאו לה שלושה חודשים היא הייתה מאושפזת במצב קשה עם בעיות נשימה ללא רקע משפחתי. לפני שמלאו לה שנתיים קיבלה כמות תרופות שלא הייתה מביישת   אדם בן שישים. אנשים פה חולים- הנתונים ברורים. חברי הוועדה, תעזרו לנו לנשום, רגע לפני שיהיה מאוחר מיידי ".  

צביקה כהן , סמנכ"ל  בכיר  במשרד החקלאות, אשר משמש כיו"ר הועדה התרשם עמוקות מהעדויות וציין בפני התושבים," אני מבטיח לכם שיהיה דו"ח של הוועדה שייתן פתרונות ברורים, שידבר על תקנים וכסף ואכיפה כנגד העברת הגזם ופתרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך. אנו נגיש את הדו"ח  בתוך חודש ומיד לאחר מכן- אנו נסייע ליישם אותו בפועל, כי צריך לפתור את הבעיה הזו". ראש המועצה האזוירת אילן שדה, אשר מוביל את המאבק,  סיכם," קיים פתרון ברור למפגע המפחמות, לא מדובר בגזרה משמיים שאי אפשר לפתור. הפתרון הוא יצירת תקנה שמחייבת את החקלאים לפנות את הגזם מהמטעים שהם עוקרים לאתר מורשה בתוך שטחי מדינת ישראל ויצירת הסדר לקניית הגזם מהחקלאים לצורכי אנרגיה ו/או קומפוסט ובמקביל יצירת מנגנוני אכיפה כנגד מכירת גזם ".                

 כזכור, הוועדה הוקמה לאחר שבג"צ חייב בכך את הממשלה על מנת  להגדיר פתרון מעשי וישים למפגע אשר פוגע באופן קשה בבריאותם ובאיכות חייהם של עשרות אלפי תושבים בשרון הצפוני. בוועדה שותפים  בה נציגים בכירים ממשרדי החקלאות,הגנת הסביבה,הבריאות, המינהל האזרחי ועוד. במפגש במועצה האזורית מנשה השתתפו ראשי וסגני ראשי רשויות מהאזור: ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה, ראש המועצה המקומית פרדס חנה כרכור חיים געש, ראש המועצה המקומית  חריש יצחק קשת, סגנית ראש עיריית חדרה חדווה יחזקאלי ומנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל ניר סהר. ראש מועצת חריש יצחק קשת הדגיש את הקושי הקיים בשיווק דירות בעיר החדשה בשל המפגע ," המפחמות קיימות כבר זמן רב, אני אומר לכם זה זורע בהלה חד משמעית. צריך להבין עד כמה הבעיה הזו משפיעה על  ציבור ענק. אנשים משקיעים  למעלה ממיליון שקל, את החיים שלהם בתכנון המעבר לאזור וברגע אחד הוא צריך להחליט האם להגיע או לא להגיע .המטרה של כל ראשי הרשויות היא לפתור את הבעיה הן באופן מיידי והן מן השורש ".

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.