דיון בועדת הפנים של הכנסת בנושא מפגע המפחמות

0

התקיים דיון בועדת הפנים של הכנסת בנושא מפגע המפחמות יו"ר ועדת הפנים של הכנסת דוד אמסלם על מפגע המפחמות: " יש בעיה שאינה מטופלת ודורשת פתרון אופרטיבי ממשרדי הממשלה".

2886b353-6fe0-465f-9dcf-f88970d44469-300x225 דיון בועדת הפנים של הכנסת בנושא מפגע המפחמות
מפגע המפחמות בדיון בועדת הפנים בכנסת צילום:דוברות

מפגע המפחמות הגיע לדיון בוועדת הפנים של הכנסת. בדיון השתתפו ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה- המוביל את המאבק, תושבי המועצה, נציגי איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל, נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ועוד. יו"ר הועדה דוד אמסלם הדגיש כי תושבי האזור סובלים סבל רב מהמפגע- והוא רואה עצמו כמי שמייצג אותם ואף תקף את משרדי הממשלה ,"הנושא הזה נדון כאן כבר לפני שנתיים.בינתיים אין פיקוח והתושבים סובלים, יש לאלץ את משרדי הממשלה להגיע לפתרון אופרטיבי ". מהדיון עלה כי נציגי משרדי הממשלה – בעיקר החקלאות ואיכות הסביבה, אינם מסונכרנים ואינם מייצרים פתרונות למפגע, למרות דיונים רבים בנושא והחלטת בג"צ על הקמת ועדה בין משרדית שהתכנסה למעשה פעם אחת בלבד, ואינה מייצרת פתרונות. ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה תקף את נציגי משרדי הממשלה," מיליארדים מושקעים בהקמת עיר חדשה בחריש ויש קמפיין מידי ערב בו רואים בתים יפים והכל נקי- אבל זה לא מצולם בחריש בערב- אז הכל מלא בעשן המפחמות. מי שיקנה שם בית לא יישאר לגור שם בגלל עשן המפחמות והמחלות הנגרמות מכך", שדה הוסיף," אנו חוזים פה באוזלת ידה של הממשלה במציאת פתרונות, יד ימין אינה פועלת יחד עם יד שמאל ותושבי האזור נותרים חשופים למחלות קשות ".

ראש מועצת חריש יצחק קשת ציין אף הוא כי בעיית המפחמות קיימת ולא נפתרה," אני מידי יום מקבל פניות מעשרות תושבים קיימים ופוטנציאלים שדואגים ומתלוננים. אנו רוצים להקים פה עיר של מאה אלף איש ומושקעים מיליארדים אבל בשביל זה צריך לדאוג גם לאיכות אוויר ואיכות החיים כי כל הישובים בסביבה נפגעים מכן וצריך לפעול לפתרון מיידי".

ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש מסר כי: " מלבד האכיפה אנחנו חוזרים ודורשים כי המדינה תתחיל לרכוש את הגזם מהחקלאים באופן מיידי. רק שילוב של אכיפה יעילה עם רכישת הגזם תצמצם תטפל ותמנע את זיהום האוויר מהמפחמות ממנו סובלים תושבינו." אנו מצפים כי תתקבל מדיניות ברורה וחד משמעית של הממשלה המתמקדת במניעת הגעת הגזם לשטחים. אנו דורשים כי פעילויות אלו יבוצעו בטווח הזמנים המיידי,  המתנו די, בזמן שהמפגע אינו  דועך אלא  אף מתגבר ומחמיר."

בסיום הדיון קבע אמסלם כי דיון נוסף יתקיים בתוך כחודשיים ובו יהיה על משרדי הממשלה להציג צעדים אופרטיביים.

מפגע המפחמות מטריד לא מעט מיושובי הסביבה בנוסף לכמאה וחמישים אלף תושבים בשרון הצפוני חשופים באופן יומיומי לזיהום אוויר ממפגע המפחמות אשר גורם לתחלואה רבה ומשבש את חיי היומיום.המפחמות (אתרים לייצור פחם) פועלות בשיטה מסורתית מזהמת בשטחי Aו- B ברשות הפלסטינאית בהם אין לממשלת ישראל יכולת אכיפה. הגזם המשמש ליצירת הפחמים במפחמות מועבר על ידי חקלאים משטח ישראל. משטר הרוחות מבטיח שהמטרד הסביבתי המסוכן הזה ימשיך להפריע ולגרום לתחלואה קשה בקרב תושבי מדינת ישראל.

ניתן לעצור את זיהום האוויר על ידי תקנה שמחייבת את החקלאים לפנות את הגזם מהמטעים שהם עוקרים לאתר מורשה בתוך שטחי מדינת ישראל ויצירת הסדר לקניית הגזם מהחקלאים לצורכי אנרגיה ו/או קומפוסט. תקנה כזו לא תוקנה עד היום , למרות הבטחות משרדי איכות הסביבה והחקלאות. בחודש יוני 2015 הורה בג"צ על הקמת וועדה בין משרדית לטיפול במפגע. הוועדה החלה בדיוניה בחודש אוקטובר .

תחושת הנטישה שחשים תושבי האזור מחריפה לנוכח מקרים קשים של סרטן בדרכי הנשימה, אסטמה חריפה ומחלות נוספות שהרכבו הכימי של עשן המפחמות גורם להן והתפרצו בשנים האחרונות אצל תושבי האזור מתינוקות שזה עתה נולדו, דרך נשים וגברים ועד לקשישים. כמו כן, על פי דוחות מקצועיים של איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל גורם מפגע המפחמות לנזק סביבתי חמור.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.