מיזם חברתי מיוחד בחריש

0

מיזם משותף לגישור בין אוכלוסיות בקהילה מעורבת מתחיל בחריש

DSC_2915-300x155 מיזם חברתי מיוחד בחריש
ראש המועצה יצחק קשת במפגש עם התושבים
צילום: מועצה מקומית חריש

לרגל תחילת האכלוס של חריש, החליט ראש המועצה, מר יצחק קשת, יחד עם ארגון "יוזמת אורות" על גישור ייחודי שיעסוק במורכבות ובהזדמנות המצויה בחיים המשותפים בין כל קבוצות התושבים בחריש. גישור שיוביל לכך שתצמח לכדיי מקום בו מנהלים חיים משותפים ואיכותיים. לצורך כך החליטו השניים להקים פרויקט חדש בשם "שכנות טובה". הפרויקט מזמין תושבים ותיקים וחדשים, מכל המגזרים, לדון יחדיו בסוגיות הרגישות ולהגיע להבנות מתוך המחלוקת.

מדובר בסדרת מפגשים בהם ילמדו התושבים להכיר אחד את השנייה ויפתרו את סוגיות המחלוקת על אופייה של חריש בסובלנות, כבוד הדדי והבנה. בסיום המפגשים יציעו התושבים הצעות למיזמים שונים שניתן יהיה ליישם ברשות.

המפגש הראשון יערך ביום רביעי, ה-07 ביוני 2016, יומיים בלבד לפני תיקון ליל שבועות. המפגש יתחיל עם דברי ברכה של ראש המועצה יצחק קשת, וימשיך עם הרצאתו של ד"ר דני טרופר, מייסד עמותת "גשר" אודות הזדמנויות בחיים המשותפים של דתיים וחילוניים ושיח ולימוד משותף במעגלים של התכנית "פלוגתא" מבית "יוזמת אורות".

חריש מוקמת בימים אלה בסמוך למחלף עירון בכביש שש ומהווה את הפתרון האולטימטיבי למשפחות צעירות המחפשות דיור איכותי בר השגה. היא תוכננה תחילה כפתרון למצוקת הדיור בציבור החרדי, אולם בשנת 2013 פסל בית המשפט את רוב העמותות החרדיות ופתח את השיווק בעיר לציבור הרחב. האטרקטיביות הרבה של העיר הביאה אליה אלפי משפחות מכל רחבי הארץ, ומכל המגזרים באוכלוסייה, וכעת בוחנת המועצה פרויקטים שונים על מנת לאפשר בעיר חיים משותפים וטובים.

לכן החליטו בארגון "יוזמת אורות" להקים את היוזמה המשותפת יחד עם יצחק קשת, ראש המועצה של חריש. הארגון שמפעיל תכניות גישור מסוג זה במקומות רבים בארץ החל באשדוד, שכונות מעורבות בירושלים, תל אביב ובכל מקום בו ישנה מחלוקת בין דתיים, חילוניים וחרדיים. התכנית נקראת "פלוגתא" והוקמה מתוך ההבנה בצורך ללמוד לחיות חיים משותפים, שכן המחבר גדול על המפריד. מייסד ארגון "יוזמת אורות", מספר על הצורך בהקמת התכנית גם בחריש ואומר: "העובדה שחריש תהיה עיר מעורבת ותכלול בתוכה ציבורים גדולים בעלי תפיסות עולם שונות, מייצרת מתח בין מגזרי הולך ומעמיק ביחס לזהות העיר. אנחנו כאן כדי להקדים תרופה למכה ויחד עם ראש המועצה הנפלא ליצור פה חברה וחיים משותפים מתוך ערבות ואחריות הדדית".

ראש המועצה, יצחק קשת, זיהה שיש ברשותו הזדמנות פז להניע תהליך ארוך טווח של שיח והידברות בין התושבים, העתידיים לחלוק חיי קהילה משותפים, על הנושאים שבמחלוקת מתוך כבוד הדדי, חזון ואינטרס משותף לבנות עיר שתהיה בית לכל ציבור שיגור בה. "בניגוד לערים שנבנות בתהליכים ארוכי שנים, חריש נבנית במהירות, ולנו יש את ההזדמנות להתחיל כאן את מערכת היחסים אחרת, לראות איך ניתן לייצר שיח כבר עכשיו", ציין קשת.

המפגשים שיחלו ביום רביעי הקרוב יתקיימו במועדון הפיס לנוער וקהילה ועתידיים להצמיח מתוכם מיזמים משותפים שיבנו תוך כדי תהליך של הבנה וקירוב בין האוכלוסיות השונות. התהליך עתיד להוריד את מפלס המתח והחששות בעיר באמצעות יצירת מפגשים ושיח, המאפשרים לתושבים מהמגזרים והזהויות השונות להיפגש, להעיר, לבטא ולשמוע את החששות והציפיות שלהם. בסוף התהליך אמורה להיווצר קהילה משותפת שתקבע יחד את התרבות והחיים בעיר. מתוך המרחב הזה יצרו התושבים הצעות למיזמים שונים אותם יגישו ליישום במועצה.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.