מאות הפגינו מול ביתה של שרת הפנים איילת שקד נגד התכנית להקמת שדה תעופה במזרח חדרה

0

המאבק הממושך בתכנית להקמת שדה תעופה אזרחי במזרח חדרה מגיע לשעת השיא: מאות תושבים לקחו חלק בהפגנה, שהתקיימה בעיצומו של חול המועד סוכות (24.9) מול ביתה של שרת הפנים איילת שקד, כשהמסר ברור: חדרה אינה משמשת חלופה טובה להקמת השדה בשטחה וישנן למעשה, חלופות אחרות, עליהן קיימת הסכמה, שהן לא רק מתאימות יותר, אלא גם שהשדה עשוי להוות מנוף פיתוח מהותי עבורן. בנוסף, שימושיו של שדה תעופה אזרחי ישרתו קהל מצומצם כגון טיסות פרטיות, מוניות אויר ובית ספר לטיסה, שלא מצדיקים את הפגיעה הקשה בתושבי חדרה והאזור בהיבטי מפגעי רעש, זיהום אויר ואיכות חיים, את תפיסתם של מאות דונמים של שטחים פתוחים עשירים בערכי טבע ונוף ואת הפגיעה הצפויה ביכולות הפיתוח של חדרה ובהתחדשות עירונית. "העדיפי את האינטרס הציבורי של רבע מיליון תושבים על פני האינטרס של 200 טייסים", כך קרא חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק הנדסה רון שגן שמוביל את המאבק בהקמת השדה, לשרת הפנים איילת שקד בהפגנה.  

הפנייה לשרת הפנים איילת שקד, קוראת לה כאמור לפעול לדחיית דיון שצפוי להתקיים בעוד שבועות אחדים (25.10.21) בוועדה לתשתיות לאומיות, בו יוכרע אם התכנית תופקד להשגות, ולהורות לות"ל לקיים דיון הוגן בבחינת חלופות כגון בסיס חיל האויר חצור המתפנה, או שדה התעופה בחיפה, שבין כה וכה יקלוט את שימושיו של שדה התעופה בהרצליה למשך השנים הקרובות. הזמן הוא בעל חשיבות עליונה, מאחר והפקדתה של התכנית, כך מלמד ניסיון העבר במאבקים דומים, תפגע אנושות ביכולותיו של מטה המאבק להטות את הכף ולשנות את רוע הגזירה, זאת בשל אחוזי הצלחה נמוכים במאבק בתכניות מסוג זה לאחר שאושרו להפקדה. לדברי שגן, שמבהיר כי זוהי אינה ההפגנה האחרונה, והפגנה גדולה נוספת תתקיים בקרוב בחדרה (14.10.21), "מדובר על תכנית פוגענית, המבוססת על שלל טעויות תכנון קשות, ניקוד מוטעה בבחירת החלופות והצגת תוצר תכנוני שונה מהותית מהאישור המקורי. השדה ישרת מתי מעט ואין בו תועלות עירוניות במובנים כלכליים" מוסיף שגן, "לעומת זאת הוא יפגע קשות ביכולות הפיתוח העתידיות של חדרה וישית מגבלות על תכניות בנייה שאנחנו מקדמים, ובפרט על תכניות פינוי בינוי. זאת בנוסף על מפגעי רעש, טבע וסביבה."

במקביל למאבק הציבורי, מתנהל ללא הרף מאבק גם בחזית הפוליטית, כשראשי רשויות האזור מפעילים את כובד משקלם במטרה להשפיע על הדרג המיניסטריאלי באמצעים שונים, החל מפנייתו של ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן לשר האוצר ודרישתו להניע הליך בדיקה אובייקטיבי לבחינת עשרות האתרים החלופיים שנבחנו בעבר להקמת השדה, במכתב בו הוא מציין את עלויותיו האסטרונומיות של השדה המתוכנן בסדר גודל של כ2-3 מיליארדי שקלים, ועד לקיום סיור בתל זרור, ותצפית אל תא השטח המיועד להקמת השדה, בהשתתפות ראשי רשויות האזור, ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה, ראשת המועצה האזורית עמק חפר ד"ר גלית שאול וראשת מועצת פרדס חנה- כרכור הגר פרי יגור, חברי מטה המאבק, נציגי החברה להגנת הטבע ומומחים נוספים, עם נציגי הועדה לתשתיות לאומיות, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית, בו הבהירו ראשי הרשויות באופן חד משמעי שלא יאפשרו את הקמת השדה. 

בנוסף, התקיימו לאחרונה מפגשים בנושא השדה עם גורמים כגון שר הביטחון בני גנץ, שכזכור, סיעתו פרסמה לפני כשנתיים את עמדתה נגד השדה, סגן שר הביטחון אלון שוסטר וחברת הכנסת רות וסרמן לנדה, שאף העלתה את הנושא בדף הפייסבוק שלה וכתבה, "הנושא יועלה לדיון מעמיק השבוע במטרה לבחון את כלל החלופות העומדות בפתח, על מנת שתיבחר החלופה הראויה ביותר, שמקפלת בתוכה כמה שפחות נזק לסביבה ולתושבים." באותו הנושא, נתון מעניין הוא, שדווקא קולה של שרת התחבורה מירב מיכאלי שהתערבותה בנושא זה היא בעלת משקל חשוב, אינו נשמע. לדברי שגן, כל ניסיון ליצור קשר משמעותי עם השרה לא צלח. 

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.