מהפכה בחינוך המדעים בחדרה

0

השבוע נערך בטכנודע בחדרה כנס ההשקה של פרויקט "טכנודע עד אליך", במסגרתו תיערך הכשרה מיוחדת של כל מורי המדעים בעיר והתלמידים יקבלו ערכות מיוחדות, בחינם ובמימון הרשות המקומית, שיאפשרו להם להתנסות באופן מעשי גם מהבית. 

הפרויקט הוקם בהובלת אגף החינוך בעיריית חדרה, וכולל שלושה שותפים נוספים: הטכנודע, מרכז פסג"ה חדרה ומכון השקפה מבית ברנקו וייס.

כזכור, בתחילת השנה פיתחו בחדרה, בעקבות הקורונה, את מודל חדר"ה לחינוך, שמדבר על למידה במרחבים הפתוחים וניצול המשאבים העירוניים לטובת למידה. פרויקט "טכנודע עד הבית" הוא למעשה חלק מהמודל החדש, ויבוא לידי ביטוי בשני אופנים: גם בדרך ההכשרה של המורים וגם בצורת הלמידה מרחוק.

הרעיון שעומד מאחורי הפרויקט הוא שבניגוד לתחומים אחרים, בלימודי מדעים הילדים חייבים להתנסות. אי אפשר שרק המורה יעלה בזום מהמעבדה והתלמידים יצפו בו מהבית. 

לכן, הוחלט לפתח ערכות מיוחדות – בכל ערכה יש את כל החומרים שנדרשים לניסוי והרכבה לטובת לימודי המדעים. הילדים יקבלו הביתה את הערכות, וכך הם יוכלו להתנסות בזמן אמת מול המורה בזמן הלמידה מרחוק, כאשר ללמידה יצטרפו סרטוני הדרכה מיוחדים. בהוראת ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, רכש אגף החינוך כ-7,000 ערכות כאלה לטובת התלמידים!

במקביל הפרויקט מוביל הקמת קהילה של מורים למדעים. המורים יעברו לאורך השנה השתלמות בת 10 מפגשים שתעזור להם לשכלל את הלמידה מרחוק באמצעות הערכות שפותחו, כאשר הם גם יהיו זכאים לקבל גמול השתלמות עבור הלימודים הללו.

1,850 ערכות מדעים כאלה כבר פותחו בטכנודע עבור פיילוט מיוחד, ובכנס ההשקה הציגו חלק מהתלמידים שכבר קיבלו את הערכות, איך זה אמור לעבוד.

בכנס, שנערך בזום, השתתפו מנהלי בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בחדרה, ורכזי המדעים של בתי הספר. מי שהציגו את היוזמה היו ראש העיר צביקה גנדלמן, מנהל אגף החינוך שלומי דהן, מנהל הטכנודע ד"ר גדי מדור ומנהלת מרכז פסג"ה, לאה אבוטבול.

ראש העיר צביקה גנדלמן: "מדובר במהפכה של ממש בכל תחום לימודי המדעים מרחוק. שיתוף הפעולה של אגף החינוך עם הטכנודע והשותפים האחרים הוליד פרויקט מדהים שיאפשר לתלמידי המדעים בעיר להתנסות בצורה מעשית ובמקביל להקים קהילה של מורי מדעים שגם ישכללו את כל התחום הלמידה מרחוק בתקופה המאתגרת הזו וגם יתוגמלו על כך".

שלומי דהן, מנהל אגף החינוך: "התוכנית הזו היא דוגמא לחדשנות שמשדרגת את העשייה החינוכית ומאפשרת העמקה בלמידה ובחינוך. למעשה בצורה מעשית התוכנית הזו מביאה את הטכנודע לבתי התלמידים".

ד"ר גדי מדור, מנהל הטכנודע, מסביר על התהליך: "הצוות האקדמי של הטכנודע בחדרה פיתח מודל חדשני להוראה התנסותית של מדע וטכנולוגיה. הלמידה מבוססת על תשתית היוטיוב, כך שאיכות התמונה גבוהה. התלמיד יכול להתקדם בקצב למידה אישי ולראות קטעים מסוימים מספר פעמים תהליך הלמידה מתחיל בסרט אטרקטיבי המוביל את תהליך הלמידה בו מתואר סיפור מקרה מאתגר. התלמיד והצוות מקבל ערכות מדעיות שכוללות ניסויים ובניית מודלים, כך שתהליך הלמידה הופך להיות פעיל, חוויתי ומשמעותי. יחידת הלימוד החדשנית כוללת משימות נוספות ואף מבחן ותהליכי הערכה נוספים, שמסייעים למורים להעריך את תהליכי הלמידה של תלמידיהם".

אגב, לאור הצלחת התהליך, מספר רשויות גדולות ברחבי הארץ פנו לטכנודע בבקשה להשתלב במיזם החינוכי החדשני.

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.