מה מתרחש בטיפול זוגי לפני גירושין?

0

יכול להיות שנשמע לך מאוד מוזר, שיש זוגות שהגיעו למסקנה לסיים את הזוגיות ובמקום ללכת לרבנות, הם פונים לטיפול זוגי. על פניו, המהלך נשמע מנוגד לתהליך של פרידה וגירושין. הרעיון עליו מתבסס הטיפול, הוא למזער עד כמה שניתן את משבר הגירושין הצפוי ולהתמקד בהקמת מערכת הורית משותפת ויציבה, לפני פירוק המשפחה.

המודל נשען על כך, שרוב הזוגות שמפרקים את המשפחה סמוך מאוד להחלטה על גירושין, בסופו של דבר נגררים ללא רצונם למצבים קשים. אז, הם לא פנויים עד הסוף להתבונן בצרכים הרגשיים של הילדים. בנוסף, המודל מניח, שפירוק מערכת זוגית ומשפחתית, הוא אחד האתגרים הקשים בחיים. הפירוק הוא דורש כוחות נפש רבים, קבלת החלטות הרות גורל הן להורה עצמו והן לילדיו.

לכן, המודל של טיפול זוגי לפני גירושין, משמש מעין גשר בין החיים לפני ההחלטה להתגרש, לבין החיים אחרי הגירושין. השורה התחתונה היא, שבשביל לגשר בצורה הכי טובה שאפשר על הפערים האישיים בין בני הזוג, יתקיים תהליך משותף בו אפשר להשמיע את כל הלבטים, החששות, הרצונות והפחדים בצורה מוגנת. כאן, תפקיד המטפל הוא בין השאר להוות דמות תומכת לשני בני הזוג. 

אחת ההנחות היא, שהטיפול צריך להתחיל לפני שהילדים נחשפים להחלטה להתגרש. היתרון בתזמון הזה, הוא לעזור להורים ללמוד להיות צוות חשיבה ועבודה, למרות הקשיים והמשקעים הלא פשוטים, שהובילו אותם בסופו של דבר להחליט על פירוק המשפחה.

מה קורה בפועל בטיפול?

אחד התנאים להצלחת הטיפול, הוא התחייבות לתהליך ממוקד והתחייבות לעבודה קשה. זאת, מאחר והטיפול מתקיים פעם בשבוע, כשברקע אין לבני הזוג הרבה זמן לקבל את ההחלטות. זאת, מאחר והזוגיות נמצאת במשבר, הרצון הטבעי הוא לממש את ההחלטה כמה שיותר מהר, מתוך תפיסה שמימוש הפרידה, יקל את המצוקה.

בפועל, רוב הזוגות שנפרדים מהר, אינם מצליחים לחשוב מראש על האתגרים שעומדים בפניהם וברגע הפרידה, המציאות לפעמים נהיית הרבה יותר קשה. לכן, הטיפול מתחיל בחשיבה על כל ילד וילדה, מעין למידה משותפת מה הקשיים שקיימים היום ומה ההורים צופים שעלול להיות לאחר הגירושין. בנוסף, נעשית חשיבה מה הם הכוחות והחוזקות של כל ילד וילדה.

בהמשך, ההורים נדרשים להתמודד עם השאלה איפה יהיה  מרכז החיים של הילדים. מתוך כך, תעלה השאלה מה המרחק האידיאלי בין שני הבתים. שתי השאלות האלה, תיקחנה בחשבון את המציאות הכלכלית, המשפחתית ומערכות התמיכה של כל הורה. הרעיון הוא להפגיש את ההורים עם המציאות, לפני שהיא מתרחשת.

כך, אפשר יהיה למזער נזקים ולעזור לילדים להתאקלם למציאות החדשה. הילדים יעברו את התהליך של פירוק המעכת הזוגית, אבל עם שמירה על מערכת הורית תקינה ומשותפת. ההורים יוכלו בסיום התהליך לשבת עם הילדים, לשתף אותם בהחלטות כולל אמירות ברורות איך יראו החיים שלהם בשנה הקרובה. עם ההחלטות, ההורים יוכלו ללכת לגישור קצר ולסיים את התהליך בצורה יפה ולשמור את הכסף שהיה יוצא על עורכי הדין, לילדים.

rani02-1024x538 מה מתרחש בטיפול זוגי לפני גירושין?
רני יקיר מטפל זוגי, אישי ומשפחתי. צילום: יפעת יוגב

הכותב הוא: רני יקיר, מטפל זוגי, אישי ומשפחתי
אתר הבית של רני: https://www.raniyakir.co.il
דוא”ל: yakir10@gmail.com

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.