הניהול העצמי בבתי הספר – חדרה כמודל הצלחה

0

 

העירייה הכשירה את בתי הספר היסודיים לניהול עצמי המאפשר להם לפעול כארגון עצמאי בהיבט הפדגוגי, הארגוני והכלכלי. בעקבות הצלחת המהלך נבחרה עיריית חדרה כרשות מצטיינת

colors-1064976_640-300x198 הניהול העצמי בבתי הספר - חדרה כמודל הצלחה
חדרה, ניהול עצמאי מוצלח בבתי הספר. צילום: PIXABAY

חדרה הוכרזה כרשות מצטיינת בניהול עצמי לשנת 2015, כך הודיעה ראש מינהלת ניהול עצמי במשרד החינוך לראש העיר צביקה גנדלמן המחזיק גם בתיק החינוך.

בהודעתה של ראש המינהלת נאמר כי, "חדרה נבחרה כרשות מצטיינת בניהול עצמי לשנת 2015, וזאת לאור התנהלות טובה של הרשות ובתי הספר בפן הכלכלי-תפעולי, לרבות העברה סדירה של סל התלמיד, דיווחים סדירים של בתי הספר והמלצתה של הממונה לניהול עצמי במחוז". ראש מינהלת ניהול עצמי במשרד החינוך הוסיפה כי, מעבר בתי הספר לניהול עצמי מעניק אוטונומיה ומרחב גמישות פדגוגית, ניהולית ותקציבית גדולה יותר לבתי הספר. "אנו מאחלים שתמשיכו לראות ברכה בעמלכם ולהשביח את החינוך בבתי הספר", סיכמה.

בחדרה עברו כל בתי הספר היסודיים  לניהול עצמי, שהינו תפיסה ניהולית חינוכית שבסיסה מתן אוטונומיה וסמכות לבית הספר, במטרה לאפשר לבית הספר לפעול כארגון עצמאי, הן בהיבט הפדגוגי, הן בהיבט הארגוני והן בהיבט הכלכלי. תפיסה זו מציבה את מוקד קבלת ההחלטות בתוך בית הספר במקום מחוצה לו. משאבים פדגוגיים וכלכליים מועברים ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות ישירות למנהל בית הספר ולצוות החינוכי שלו, ולבית הספר מוקנית גמישות וסמכות בניהול משאבים אלו. בית הספר קובע את סדר העדיפויות שלו ומפנה את המשאבים לטובת היעדים והצרכים שהגדיר לעצמו.

ההנחה היא שצורכי התלמידים שונים בכל בית ספר, ומי שיודע לזהות טוב ביותר מה הם הצרכים ומה הם המענים המתאימים לתלמידים זה בית הספר על צוות מוריו ומנהליו, ולכן יש לאפשר לו את המשאבים, הכלים והגמישות לתת מענה מהיר ומגוון לצורכי התלמידים.

איגום המשאבים והאוטונומיה התקציבית מאפשרים ייעול והקצאת משאבים בהלימה גבוהה יותר למטרות הפדגוגיות. בנוסף, הרחבת האוטונומיה והסמכות מעצימה את מנהלי בתי הספר והמורים, ובד בבד מאפשרת גם לדרוש מבית הספר להיות מחויב ואחראי לתוצרים החינוכיים שלו.

לדברי ראש העיר צביקה גנדלמן, המחזיק בתיק החינוך, "העצמאות הניהולית מרחיבה את האוטונומיה של בתי הספר ובכך מגדילה את יכולתם לעמוד ביתר הצלחה ביעדים שהציבו לעצמם. המעבר לניהול עצמי של בתי הספר בעיר נעשה בצורה יסודית ואחראית שתרמה להצלחתו, ואני שמח שהצלחה זו זוכה להערכת משרד החינוך".

בנוסף לראש העיר קיבלו את ההודעה על הבחירה גם מנהלת אגף החינוך בעירייה לאה אבוטבול, וגזבר העירייה בועז חריף, אשר במהלך כל השנה עובדים מול מנהלי בית הספר על מנת שהניהול העצמי אכן ימלא את ייעודו.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.