"חובתנו לזכור ולהנציח"

0

 

ראש העיר חדרה צביקה גנדלמן בטקס יום השואה "מדינת ישראל חזקה". צילום: דוברות עיריית חדרה

בחדרה זוכרים ומנציחים – בישיבה שהתקיימה לקראת ערב יום הזיכרון לשואה והגבורה אישרה הנהלת העיר את ההצעה לכבד את זכרו של אלי ויזל ז"ל באמצעות קריאת רחוב על-שמו.

ויזל, ניצול שואה, הלך לעולמו לפני פחות משנה בגיל 87. הוא היה עיתונאי וסופר יהודי אשר פעל רבות למען קורבנות מעשי דיכוי בעולם באשר הם, ועסק בפעילות חינוכית להנצחת זכר השואה ומניעת התרחשותה בשנית. בשנת 1986 אף הוענק לו פרס נובל על פעילותו למען זכויות אדם.

על ההחלטה לכבד את זכרו של ויזל בקריאת רחוב על-שמו בישר ראש העיר צביקה גנדלמן בהתרגשות למאות התושבים שהשתתפו בעצרת הזיכרון המרכזית לשואה ולגבורה, שהתקיימה ברחבת יד לבנים. בעצרת השתתפו חברי מועצת העיר, רבנים, ניצולי שואה ובני משפחותיהם, תושבים וביניהם בני נוער רבים, וכן ח"כ יואל רזבוזוב וחברי הפרלמנט של ברית המועצות ניקולאי וולויוב וארטום טורוב.

הטקס נפתח בהדלקת משואות זיכרון. שישה ניצולי שואה הדליקו משואות לזכר שישה מיליון היהודים שנספו בשואה. החזן יוסף וינר נשא תפילת יזכור, והרב דוד ורנר דיבר על האמונה והרוח היהודית בתקופת השואה. בשם ניצולי השואה נשאה דברים מרים דוידסון, ואילו יו"ר מועצת הנוער שחף פורטנוי נשאה נאום על המשמעות והחשיבות של זיכרון השואה והנחלתה לדורות הבאים. תלמידי החטיבה של תיכון חדרה הציגו מסכת מרגשת שכללה קטעי המחזה, שירה וריקוד.

ראש העיר צביקה גנדלמן נשא נאום והזכיר את המסע שערך לאחרונה לפולין ביחד עם משלחת של תלמידי תיכון. "במקומות שבהם התחוללו הזוועות עמדנו יחד תחת דגל ישראל ודיברנו על ערכים אוניברסליים. הלקח של כולנו הוא שאנחנו תמיד צריכים להיות מוסריים יותר, ערכיים יותר וקשובים יותר כי אנחנו שילמנו את המחיר היקר ביותר", אמר ראש העיר.

עוד אמר בנאומו כי "גזענות היא מחלה שממשיכה להכות בכל רחבי העולם, אנטישמיות עדיין קיימת והיא חוזרת באין ספור דוגמאות גם בשנים האחרונות. לשתי אלה יש רק תרופה אחת – מדינת ישראל. רק קיומה של ישראל חזקה ואיתנה מבטיח שאף מטורף לא יעלה על דעתו לנסות ולפגוע שוב בעם היהודי. הקולות שקוראים להחרים את ישראל, שלא מכירים בקיומה כמדינת היהודים, ה-BDS וחבריהם, כל אלה רואים לנגד עיניהם את היהודים כמיעוט נרדף ומיישמים הלכה למעשה את החזון האנטישמי. אנחנו לא ניתן להם להצליח. לא משנה כמה זמן יחלוף מהמלחמה ההיא, חובתנו המוסרית לזכור, להנציח וללמוד בכל שנה מחדש את המסר החשוב ביותר – החשיבות בקיומה של מדינת היהודים".

ראש העיר הדגיש כי "המצב שבו ישנם ניצולי שואה בחרפת רעב, עוני ומצוקה לא יכול להתקיים. הוא לא מוסרי. הוא לא מתקבל על הדעת. אנחנו כעירייה פועלים ככל יכולתנו לתת מענה נקודתי לכל אחת ואחד מהקשישים בעיר ובפרט ניצולי השואה, אבל הממשלה חייבת למצוא את המשאבים ולבסס תכניות פעולה לדאוג לרווחתם של כל אחת ואחד מהניצולים עד יומם האחרון, יהיה המחיר אשר יהיה. הם כבר שילמו מספיק מחיר בחיים. אי אפשר להתמהמה, אי אפשר לחכות. זו החובה שלנו לזכרם של שישה וחצי מיליון שלא שרדו את השואה".

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.