ראש עיריית חדרה "לא יחודש היתר הפליטה לתחנת אורות רבין"

0

 

"לא יהיה היתר פליטה לתחנת אורות רבין כל עוד יחידות 1-4 פועלות. המסר הוא חד וברור, ובקרוב יבקר אצלנו בחדרה שר האנרגיה והוא ישמע את זה בצורה חד משמעית. חדרה לא יכולה להתפתח ולתת היתר לשכונות חדשות כל עוד התחנות הללו ממשיכות לעבוד. תושבי חדרה הם הנפגעים העיקריים מהזיהום של התחנות, ולא ניתן לזה להימשך!".

כך, כשהוא מעביר מסר חד משמעי, הציג ראש עיריית חדרה בפועל, ניר בן חיים, את עמדתו ואת עמדת העירייה בדיון הציבורי שנערך השבוע בנושט טיוטת תנאי היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה.

הדיון נערך ביום שני השבוע במשרדי איגוד ערים לסביבה שרון-כרמל בחדרה, והיה פתוח לתושבים רבים שהגיעו מכל האזור. מטעם עיריית חדרה השתתפו בדיון גם המנכ"לית זיוה הימברג, מהנדס העיר נדב הדר ומנהלת אגף שירות לתושב, כלנית שרון.

בדיון השתתפו מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט; מנהלת אגף מניעת זיהום אוויר ואסבסט, רעות רבי; מנהלת מחוז חיפה, דורית זיס; יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וראש מועצה אזורית  חוף הכרמל אסיף איזק; מנכ"ל האיגוד ניר סהר והצוות המקצועי של האיגוד וראשי הרשויות השותפים באיגוד:  ניר בן חיים – חדרה,  איתי וייסברג – בנימינה גבעת עדה, זיו דשא – זכרון יעקב, אריה שרון – אלונה, אילן שדה- מנשה, הגר פרי יגור – פרדס חנה כרכור, עזורי שרוני – אליכין וכן  סגני  ראשי רשויות, חיזקי סיבק – עמק חפר, שני גרינברג – חריש, ופרוייקטרית סביבה עיריית חדרה חדווה יחזקאלי. 

במסגרת הדיון, הציגו המשרד והאיגוד את תנאי ההיתר המעודכנים העתידים להיכנס לתוקף בהיתר הפליטה המחודש של המשרד, לצד ההגבלות על התחנה, בהן הפסקת הייצור ביחידות 1-4  הפחמיות הישנות והמזהמות, הפסקת השימוש הקבוע בפחם בתחנה כולה והסבת יחידות מסוימות לגז.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לא נכחה אומנם בדיון אולם עמדתה הועברה: "אנחנו ממשיכים לדחוף את משק האנרגיה של ישראל לעבר סוף עידן הפחם. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לקדם את המעבר לאנרגיות מתחדשות ונקיות, אשר לא רק יספק ביטחון אנרגטי לתושבי מדינת ישראל אלא יפחית את זיהום האוויר אותו כולנו נושמים".

במהלך הדיון ניתנה אפשרות לציבור להעיר על טיוטת היתר הפליטה שפורסמה לציבור. המשרד להגנת הסביבה הציג את הערות הציבור שהתקבלו עד כה ופירט על אודות פניות שהתקבלו ובדבר תנאי היתר הפליטה המחודשים העתידים להפחית משמעותית את הפליטות.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: "היתר הפליטה שיינתן לתחנת הכח הוא היתר עם סטנדרטים סביבתיים קפדניים – עיגנו בו את מדיניות הממשלה להפסקת השימוש בפחם עד סוף שנת 2025. זה כולל את הפסקת הפעילות של יחידות 1-4 הישנות והמזהמות והסבה לגז של יחידות 5 ו-6. על הגורמים במשק האנרגיה לפעול בדחיפות וברצינות מלאה להשלמת כל פעולות ההיערכות הנדרשות".

יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק: יחידות 1-4 המזהמות בתחנת הכוח אורות רבין הן המפעל המזהמם ביותר בישראל, פועלות בפחם, כמו בשנות ה-80. והגרוע מכל גורמות על פי משרד הבריאות לכ-50 מתים מידי שנה. מוות שקט ואיטי. כל שנה.  היחידות הללו היו אמורות להסגר כבר ביוני 2022, על פי החלטת ממשלה, אבל חברת החשמל לא עומדת בכך ובכל שנה ממציאה תירוצים חדשים. בינתיים כאן במרחב מתים וחולים. איגוד ערים לסביבה שרון כרמל נאבק וימשיך להיאבק לסגירת היחידות. אנו עושים הכל  כולל מאבק משפטי מתוכנן. למען בריאות ואיכות חיי התושבים ואיכות הסביבה."

מנכ"ל איגוד ערים לסביבה שרון כרמל ניר סהר: "האמירה שלנו ושל הציבור, כמיליון תושבים, היא ברורה,  אין לחדש את היתר הפליטה לאורות רבין כל עוד יחידות 1-4 פועלות.  התחנה גורמת , על פי משרד הבריאות לכ-50 מתים בשנה, מדובר  מפעל המזהם בישראל, ואנו והציבור כאן כדי לומר שמוכרחים לסגור את  יחידות 1-4, הפחמיות המיושנות.  על מדינת ישראל להפסיק את השימוש בפחם, אין לחדש את היתר הפליטה של יחידות 1-4  ל- 7 שנים אלא לשנתיים הקרובות בלבד ובמקביל אנו דורשים לקיים בחינה מקיפה ומפורטת של מערך ייצור החשמל הארצי, כולל אנרגיות מתחדשות ובחינה מקיפה ומפורטת של קווי ההולכה הארציים."

כעת יבחן המשרד להגנת הסביבה את כל הפניות וההערות שקיבל ושעלו במהלך הדיון מהציבור ויעדכן את ההיתר.

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.