בידיים של מי הייתם שמים את העתיד שלכם?

0

כזכור, ייפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי אשר רלוונטי למצב בו לא נהיה כשירים מנטלית לקבל החלטות עבור עצמנו. מדובר בהליך פשוט המהווה תחליף למינוי אפוטרופוס בהליך בבית משפט.  במסגרת מסמך פשוט, ללא צורך בבתי משפט ובלי להיות כפופים לאפוטרופוס הכללי ולחובה להגיש דוחות מורכבים, אנו ממנים בהווה אדם או מספר אנשים עליהם אנו סומכים, לקבל החלטות בשמנו ולהוציא לפועל החלטות שקיבלנו כבר היום לגבי עתידנו, כאשר לא נוכל לעשות זאת עבור עצמנו. האדם מתכנן ובוחר מרצונו בהווה, כאשר הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מה יהיה איתו בעתיד, מי יטפל בענייניו, וכיצד ייראו חייו אם מצבו ישתנה לרעה בעתיד, או כאשר הוא יתקשה לקבל החלטות עבור עצמו. מצב זה יכול לקרות כתוצאה משלל מצבים כגון: תאונה, מחלות (למשל דמנציה ואלצהיימר), מצב נפשי ירוד וכו'. כלומר ייפוי הכח המתמשך מיועד ורלוונטי למצבים שונים במהלך החיים בהם אין הממנה בעל כשרות מנטלית לקבל החלטות בענייניו. האדם הממנה מכונה: "ממנה", והאדם אותו מינינו מכונה: "מיופה כח".

 במאמר הפעם נסקור את השיקולים שעלינו להביא בחשבון בעת קבלת ההחלטה את מי כדאי לנו למנות כמיופה כח בייפוי כח מתמשך.

 

אמון

ראשית, ומעל לכל נמנה כמיופה כח מישהו שאנחנו סומכים עליו עד מאד ורצוי כמובן שמכיר אותנו ואת רצונותינו היטב. אדם שאנחנו יודעים שינהג בהגינות ויקבל עבורנו את ההחלטות הנכונות בכל עניינינו, דהיינו: האישיים (מי יטפל בנו והיכן, החלטות בפעולות יומיומיות למשל טיפוח ופנאי וכיו"ב), הרפואיים (קבלת החלטות אודות טיפולים ופרוצדורות רפואיות) והרכושיים (ביצוע תשלומים בשמנו, התנהלות מול בנק, חברות ביטוח וכיו"ב).

 

זמינות

שנית, וזה עניין פרקטי-  נמנה מישהו שהוא נוכח וזמין עבורנו ויכול להוציא לפועל את ההנחיות שנציין עבורו ולדאוג לנו. אדם שמתגורר באופן קבוע בחו"ל, למשל, לא יוכל בפועל להתייצב מול הגופים הנדרשים ולמלא תפקיד זה. במצב כזה, ניתן לקבוע כי אותו אדם שהינו משמעותי בחיינו אך זמינותו מוגבלת, יהיה מיודע. כלומר, יעודכן על ההחלטות שיתקבלו על ידי מיופה הכח או חלקן וכך יוכל להישאר בתמונה. פיתרון נוסף הוא להגדיר את מי שמתגורר בחו"ל כמיופה כח עם מיופה נוסף ביחד ולחוד כפי שיוסבר להלן.

 

מספר מיופי כח

מומלץ למנות יותר ממיופה כח אחד, גם כדי להקל על הנטל כך שלא ייפול על אדם אחד בלבד, וגם כדי שאם האדם שמינינו לא יהיה זמין, יהיה מי שיגבה אותו.  כמו כן, חשוב לקבוע באיזה אופן יפעלו מיופי הכח בינם לבין עצמם. ניתן לקבוע כי מיופי הכח יפעלו ביחד ולחוד, כלומר כל אחד ממיופי הכוח יוכל לפעול לבד ולא יהיה צורך בחתימה או פעולה של מיופה הכח השני. בעניינים מהותיים, ניתן להגדיר כי תידרש החלטה משותפת, למשל: בפעולה מעל סכום כסף מסוים או בפעולה בעניין רפואי משמעותי. רצוי, כמובן, למנות מיופי כח שרוב הסיכויים כי יפעלו בשיתוף פעולה ואמון מלאים זה עם זה. 

 

מיופי כח חליפיים

חשוב להגדיר כבר מראש מיופי כח חליפיים למקרה שמיופי הכח שמינינו לא יוכלו לשמש כמיופי כח כאשר ייפוי הכח המתמשך ייכנס לתוקף. אי ציון האמור יחייב בעתיד עריכת ייפוי כח מתמשך חדש ויוביל לעלויות שהיה ניתן לחסוך.

 

לסיכום- החלטה משמעותית מאד בעריכת ייפוי הכח המתמשך הינה בחירת מיופי הכח, בחירה נכונה תעזור ביישום ההנחיות בייפוי הכח המתמשך ומימוש רצונות מייפה הכח. בנייה מושכלת של המסמך תדע להתמודד עם שינויים בלתי צפויים בעתיד ותייתר את הצורך בהוצאת כספים נוספים הכרוכים בהכנת מסמך חדש בעתיד.

 

במאמר הבא נדון בנושאים אליהם ניתן וכדאי להתייחס ביפוי הכח המתמשך, וגם כאלה שלא ניתן להתייחס אליהם.

הכותבת היא עו"ד ונוטריון, גלית פרלדיק, בעלת משרד עורכות דין, חברה בלשכת עורכי הדין ובוגרת הפקולטה למשפטים והפקולטה לכלכלה באוניברסיטת חיפה ותחומי התמחותה הינם יפוי כח מתמשך, צוואות, מקרקעין ומכרזים. 

מייל: galit@pereldik-law.com, אתר: www.pereldik-law.com, טלפון: 077-5610920.

***  האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.