"בשביל הכוכב" מרכז לטיפול באוטיזם באור עקיבא והסביבה

0

"בשביל הכוכב" הוא מרכז לטיפול באוטיזם באור עקיבא והסביבה אשר חרט על דגלו להנגיש את מיטב הטיפולים הקיימים היום לילדים על הרצף,
אשר נבדקו מדעית, והציגו את היעילות הגבוהה ביותר בקידום ילדים עם אוטיזם.

המרכז נמצא באור עקיבא ובאר שבע.

מייסד המרכז הוא מוטי מורגן, בעל תואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם ובוגר תואר ראשון בפיזיותרפיה בהצטיינות, כיום דוקטורנט בתחום האוטיזם.

מוטי שלום, נתחיל עם קצת רקע עליך?

"שלום, נעים מאוד, אני בן 38 נשוי ואבא ל- 4 ילדים. אני מטפל בתחום האוטיזם מזה כעשור. צברתי ניסיון רב הן בטיפול בילדים ומתבגרים, הן בהדרכות והסמכות של הורים ואנשי מקצוע והן בהבנת ההתמודדות המשפחתית היומיומית הכרוכה בגידול ילד עם צרכים מיוחדים. אני בוגר תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בחינוך מיוחד עם התמחות באוטיזם מאוניברסיטת בר אילן, כיום אני דוקטורנט באוניברסיטת בר אילן בתחום האוטיזם. במהלך השנים עשיתי הסמכות ולמדתי רבות על גישות טיפול מבוססות מדע באוטיזם, ביניהן PRT, ESDM ועוד."

ספר לנו על המרכז שהקמת "בשביל הכוכב"?

"מרכז "בשביל הכוכב" הוקם מתוך תחושת שליחות לקדם את תחום הטיפול באוטיזם בישראל כך שיעמוד בחוד החנית יחד עם המדינות המתקדמות ביותר בעולם. בהקמת המרכז היו חשובים לי מספר דברים. ראשית, שהמרכז יספק טיפולים מבוססי מדע בלבד, שהוכיחו יעילות אובייקטיבית על ידי מחקר איכותי בטיפול בילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי. שנית, שמשפחות המגיעות אלינו יוכלו לקבל הכוונה לסוגיות הרבות שעולות לפני, עם ואחרי קבלת האבחנה. שלישית, הנגשת טיפולים איכותיים בצפון ובדרום הארץ.

הצוות שלנו מורכב מנשות ואנשי מקצוע עם המון ניסיון בתחום האוטיזם, כולנו בעלי השכלה אקדמית מתקדמת ומקפידים להתעדכן בידע בתחום כל הזמן. אנחנו מדברים, נושמים וחיים אוטיזם"

מה התהליך שקורה ברגע שמגיעים אליכם?

"בדרך כלל תתבצע שיחה עם ההורים על מנת למפות את הצרכים של הילד והמשפחה, לאחר מכן תתבצע הערכה התפתחותית מקיפה לילד בתחומי ההתפתחות השונים, שפה, תקשורת, יכולת משחק, קוגניציה, עצמאות, מוטוריקה גסה ועדינה. מתוך אותה הערכה, נגזור מטרות טיפול ונכתוב תכנית טיפול אישית מסודרת שמתאימה לילד ולמשפחה. התוכנית נכתבת בתיאום מלא עם המשפחה ובהתאמה לצרכי המשפחה והילד. בנוסף, התוכנית נכתבת בשפה ידידותית כך שההורים, בני המשפחה הנוספים והצוות בגן או בבית הספר יוכלו ליישם אותה גם כן ולהוות מכפיל כוח באפקט הטיפולי. אחת לשלושה חודשים לערך, אנו עוצרים ובודקים את עצמנו, האם השגנו את המטרות וניתן להתקדם למטרות חדשות?, האם צריך לשנות דרך פעולה? האם צריך להוסיף לילד כלים חדשים? התוכנית היא דינמית וכל הזמן תחת בקרה על מנת למקסם את ההתקדמות של הילד."

 

איזה טיפולים ניתן לקבל אצלכם במרכז?

הטיפולים נחלקים לשני סוגים. אחד, הטיפולים לילד ושנית הטיפולים הניתנים למשפחה.

עבור הילד, ניתן לקבל טיפולים פרטניים הנותנים מענה לאתגרי הליבה באוטיזם, הקושי בתקשורת החברתית והקושי ההתנהגותי.

בנוסף אנו מקיימים קבוצות חברתיות טיפוליות להעצמת היכולת החברתית. אחד הקשיים העיקריים היא היכולת של הילד לתקשורת – חברתית עם בני גילו. הרבה פעמים אנו נתקלים במצב בו הילדים מתפקדים בצורה טובה בטיפול עם המטפל הבוגר אך שיוצאים לשדה החברתי עם בני גילם הם מתקשים. בדיוק לשם כך מיועדות הקבוצות החברתיות, אלו קבוצות קטנות, בסביבה בטוחה ונעימה שמתרגלות, מתווכות וחונכות את הילדים באתגרים התקשורתיים – חברתיים באוטיזם, כמו, למשל, היכולת למשחק חברתי ומשחק דמיון, שיחה חברתית, איך לחלוק בחפצים, ברעיונות ובחוויה. איך להצטרף למשחק. איך לעבור לפעילויות אחרות. איך לדעת להפסיד בכבוד, לדעת לוותר ולהתפשר, לבקש עזרה ולסייע, לשמור על גבולות המרחב הפיזי האישי. אנו עובדים עם הילדים גם על פתרון בעיות חברתיות, הבנה רגשית וויסות רגשי.

היבט אחר שאולי פחות מודעים אליו בתחום האוטיזם הוא ההיבט המוטורי. הספרות המחקרית מראה על כ- 87% מהילדים על הרצף שסובלים מליקוי מוטורי כזה או אחר. ידוע גם שליקויים מוטוריים משפיעים על תחומי התפתחות נוספים כגון שפה, יכולת משחק ויכולות אינטראקציה חברתית. אנו מטפלים גם בפיזיותרפיה שמותאמת בדיוק לקשיים המוטוריים לילדים על הרצף.

סוגיה נוספת, מורכבת ורגישה היא הגמילה מטיטולים. אנו מציעים עזרה בכל נושא הגמילה מטיטולים דרך תוכניות גמילה מטיטולים, ליווי של צוות הגן או בית הספר של הילד בתהליך הגמילה ובנוסף במידה ויש גם בעיה פיזיולוגית, פיזיותרפיה של רצפת האגן לילדים על ידי פיזיותרפיסט המתמחה בתחום.

בהיבט המשפחתי, אנו מציעים הדרכות הורים שנועדו לעזור להורים להתמודד עם הקשיים היומיומיים, הדילמות השונות שעולות במסגרת המשפחתית, בחירת מסגרת מתאימה ועוד. בנוסף, הייעוץ המשפחתי נוגע בקשיים שעולים מתוך גידול ילד עם צרכים מיוחדים ובקשיים בזוגיות של ההורים. קשיים שאם לא מטופלים עלולים להוביל לפירוק התא המשפחתי. במרכז ישנה יועצת זוגית המתמחה בהורות לילדים עם צרכים מיוחדים ומכירה היטב את התהליכים העמוקים שהזוגיות חווה עקב המצב.

אתה גם מוסמך בגישת טיפול שנקראת PRT, תוכל לפרט לנו על הגישה?

"PRT – Pivotal Response Treatment, זוהי שיטת טיפול באוטיזם שפותחה בשנות ה-80, במרכז קוגל לאוטיזם, באוניברסיטת UCSB בארה"ב ואחד הדברים המיוחדים בה שהיא ממשיכה להיחקר ולהתפתח כל הזמן על פי החידושים המדעיים. היום מרכז קוגל הוא תחת אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, שם הוסמכתי בשיטה.

ההתערבות מתמקדת בטיפול באזורי ליבה/ציר, כלומר במיומנויות מרכזיות אשר קיימות באדם עם התפתחות טיפוסית ולרוב אינן מצויות או מעוכבות/משובשות אצל ילדים על הרצף. מיומנויות אלו חשובות מאוד לרכישה לצורך התפתחות תקשורתית, חברתית והתנהגותית. מה שמיוחד במיומנויות אלו הוא שכאשר נלמד את הילד אותן, נקבל שינוי נוסף ומקביל באזורים אחרים. במילים אחרות, רכישה של אותן מיומנויות ציר על ידי הילד תוביל את הילד ללמידת מיומנויות רחבות נוספות בלא הצורך ללמד כל מיומנות בנפרד ולהתקדמות מהירה יותר.

 

חשוב לציין כי PRT היא אחת הגישות בה אנו משתמשים במרכז אך ישנן גישות נוספות מבוססות מדע שבהן אנו משתמשים כהשלמה במקומות בהם יש צורך. גישות כגון ESDM, JASPER ועוד. חשוב לומר שהיות ומדובר בספקטרום מאוד רחב אין גישה אחת שמתאימה לכולם ועל כן חשוב להכיר גישות נוספות שיכולות להתאים יותר לילדים."

למי מתאימה גישת הטיפול הזו?

PRT מתאימה לילדים מגיל האבחון ועד גיל מבוגר. ממיומנויות בסיסיות של חיקוי, רכישת מילים ראשונות, משחק ועד מיומנויות של הכנה של מבוגרים לראיונות עבודה ועוד. PRT נחקרה במנעד גילאים רחב ועל כן יכולה להיות רלוונטית לרבים.

מה התפיסה האישית שלך לגבי אוטיזם?

"אני מסתכל בענווה ובכבוד על הילד, המתבגר, הבוגר, על האדם ועל איך הוא חווה את האוטיזם שלו, איפה הקושי שלו, איך אפשר לעזור לאותו ילד, לאותו אדם, למצות את הפוטנציאל ההתפתחותי שלו, להיות עצמאי ככל האפשר ולקיים חיים בכבוד המקסימלי"

מה אתה חושב על העתיד של טיפול באוטיזם?

בשנות ה- 60 של המאה הקודמת, ילדים שאובחנו על הרצף היו מאושפזים במוסדות סגורים. היום מחשבה כזאת נשמעת לנו הזויה וטוב שכך. בארה"ב, בכל אחת ל – 36 לידות, ישנה אבחנה של אוטיזם. זה המון, מדובר על כמעט 3% מהלידות. אני מאמין שהמחקר בתחום האוטיזם מתקדם בקצב מהיר, ואנחנו נמשיך לראות פיתוחים חדשים בתחום הטיפול. אני מאמין שהטיפול באוטיזם ימשיך להשתפר ושיותר ויותר ילדים על הרצף האוטיסטי יוכלו לחיות חיים מלאים ומספקים.

למידע נוסף:

-עם-רקע-לבן-מאחורה-1 "בשביל הכוכב" מרכז לטיפול באוטיזם באור עקיבא והסביבה

מרכז "בשביל הכוכב"

www.bsk.co.il

https://www.facebook.com/profile.php?id=61554863498189&locale=he_IL

074-7060411

054-4679996

 

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.