דיבור בטאצ' בבית ספר "גל אור"

0

בית ספר "גל אור" לתלמידים עם צרכים מיוחדים הכניס לשימוש אייפדים שבהם מותקנת תוכנת טאצ'-צ'אט (TouchChat), במימון משרד החינוך ועיריית חדרה, במטרה לקדם את יכולות התקשורת של התלמידים ואת האפשרות ללמידה משמעותית. 

"גל אור", בניהולה של לימור בונשטיין, הינו מסגרת חינוכית, טיפולית ושיקומית בגישה אינטגרטיבית רב-חושית לתלמידים הלומדים בבית הספר עד גיל 21. בית הספר מפעיל  משאבים משלבי טכנולוגיה מתקדמת כדי להגביר, לשפר ולשמר יכולות תפקודיות של התלמידים בתחומי תקשורת, תנועה וניידות, במטרה לפתח עצמאות בקרב התלמידים.

רותם לוי מצוות בית הספר מסבירה כי, "השימוש באמצעים תומכים הוא רחב ומאפשר לנו לקדם את יכולות התקשורת ואת הרווחה הנפשית של התלמידים, תוך התחשבות בסוגי המוגבלות השונים כגון קשיי ראייה, מוגבלות תנועה, קשב וריכוז ועוד. את הטמעת השינויים מלוות קלינאיות התקשורת והצוות החינוכי אשר מתמקצע ולומד את רזי השימוש בכלים חשובים אלה".

במסגרת זאת קיבלו תלמידים עם מוגבלות, הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, אייפדים עם תוכנת הדיבור טאצ'-צ'אט, אפליקציה לתקשורת תומכת חלופית. האפליקציה מתאימה לאנשים על הרצף האוטיסטי, אנשים עם שיתוק מוחין, תסמונת דאון, שבץ מוחי או כל מצב אחר המשפיע על היכולת להשתמש בדיבור טבעי לצרכים תקשורתיים, ומאפשרת להם לתקשר בעברית ובערבית. האפליקציה כוללת אפשרות לשימוש בניקוד, אפשרות להטיות של פעלים בזמנים שונים, הטיות של שמות עצם ותארים ועוד תוספות מעשירות, כולל מאגר של כ-10,000 סמלים ותוספות של סמלים ייחודיים לישראל וליהדות. 

האפליקציה פותחה לאוכלוסייה הישראלית בשיתוף קלינאיות תקשורת בהתאמה לילדים ולמבוגרים ברמות תפקוד שונות. כל הלוחות מהווים בסיס להרחבה והוספה של דפים ותמונות המותאמים למשתמש ספציפי. בלוחות יש מאגר של מסרים לשימוש בסיטואציות שונות בחיי היום יום, כאשר בלחיצת כפתור ניתן להעביר מסר באופן ברור. 

תמר אינסלר ואנה צ'פליאנקה, קלינאיות התקשורת של בית ספר "גל אור", הטמיעו בצוות את השימוש באייפדים לצורך התקשורת והן מלוות את הצוות וההורים בכל הנוגע לשימוש נכון ומיטבי בכלי. איינסלר: "במסגרת הנגשה פרטנית במימון משותף של משרד החינוך ועיריית חדרה קיבלו התלמידים ציוד מגוון לצורך תקשורת תומכת חלופית. צוות בית הספר מעודד את ההורים לעשות שימוש בציוד התקשורתי גם בבית."

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.