דעה: נדל"ן חברתי- וועדי שכונות

0

מה גורם לדיירים להתאגד ולהפוך שכנות ממוצעת לקבוצה בעלת השפעה כה משמעותית שכתוצאה ממנה נאלצות חברות הנדל"ן להסתגל ולהתמודד עם מציאות חדשה ?

hand-427518_640-e1471890414502 דעה: נדל"ן חברתי- וועדי שכונות

בזכות קהילה תומכת, גרעין של חברים מבית או כזה שמתאחד לצורך מהלכים שונים שמטרתם מקסום מחירים. אבל זה בעצם כל הסיפור – כוחם של אנשים שמתקבצים יחד על מנת לעשות שינוי שיקל על התנהלותם הכלכלית בעיקר.

היתרון המובהק של קבוצה/ וועדי שכונות/קבוצות רכישה הוא שכל משתתף הוא סוג של יזם. הקבוצה כמקשה אחת שוכרת שירותים שונים ובכך חוסכת עלויות גבוהות שמגולמות במחיר המוצר, ולכן ישנם פער של כ- 20%-25% בין העלויות.

על חברות הנדל"ן להמציא עצמן מחדש בכל יום בעודן מתמודדות עם רוכשים מתוחכמים, זהירים, מביני עניין אשר המדיה נגישה בפניהם בכל רגע נתון להשוואות ועל כן על חברות הנדל"ן להבליט את היתרונות למול החסרונות הבולטים במסגרת רכישה משותפת כקבוצה, עובדה זו בפני עצמה מציבה את חברות הנדל"ן ומנהליה להתמודד עם מגמה חדשה שנוצרה.

חברות הנדל"ן חוות תופעה נוספת לה אנו עדים בשנים האחרונות אשר באה לידי ביטוי בחוסר יציבות כלכלית של חברות בניה ויזמים פרטיים,  שהובילה לקריסתם הפיננסית וחלומותיהם של הרוכשים נגוזו יחד עם כל חסכונותיהם.

בנוסף, נקלעים קבלנים לקשיי מימון עקב אי קבלת ליווי פיננסי מהבנקים, מצב דברים הגורם לדחיות ועיכובים בהתחלותיהם או המשכם של פרויקטים ומיזמים בתחום הבניה.

שילוב של גורמים אלה הוביל למיסוד קונספט חדש בתחומים שונים כגון מקרקעין, נופשים ופעילויות פנאי שונות בארץ אשר התבטאו בהקמת קבוצות .מדובר בהתאגדות של חבר אנשים פרטיים למטרת רכישת קרקע נדל"נית עליה יוקם בניין מגורים עבור חברי הקבוצה, פעילויות פנאי שונות, חופשות והטבות בתחומי לייף סטייל שונים.

המייחד את אופן התארגנות זה נעוץ בעובדה שהקבוצה היא שאחראית באופן עצמאי על התהליכים השונים.

ללא ספק, קיים ערך מוסף רב ערך מוסף אחר הינו ביטול הצורך בהתקשרות ישירה עם הקבלן והשגת מימון בנקאי בקלות יתרה.   

לצד היתרונות קיימים לא מעט חסרונות אותם יש לשקול ולהביא בחשבון בעת קבלת ההחלטה.   

על מנת להתמודד היטב עם הרוחות המנשבות כתוצאה מכוחן של קבוצות , על חברות הנדל"ן להבליט את הוודאות שמציע הקבלן הסופי, הרי מסתבר לא פעם כי בסופו של יום שילמו חברי הקבוצה מחיר זהה ואף גבוה יותר .  הטעם לכך הינו שבעוד המחיר שמציע הקבלן/ספק  הוא סופי, בהתנהלות בקבוצה, ברכישה המחיר אינו קבוע מראש והינו תלוי במארג משתנים אשר לרוכשים אין שליטה עליהם. בין אלה: עליות מחירים עקב תנודות בשוק המקרקעין, היצע וביקוש, תשלומים עבור חומרי בניין, מיסים והיטלי פיתוח ובכל תחום העלויות שלו. בחלק מהמקרים לא כל הרוכשים ערוכים לכך והחברים האחרים בקבוצת הרכישה נאלצים להשלים מכיסם את העלויות הנדרשות לקידום הפרויקטים השונים.

במסגרת רכישה משותפת כקבוצה, משלמים הרוכשים בהתאם לקצב התקדמות הבניה אך אינם מבטיחים עצמם מפני קריסה כלכלית אפשרית של הקבלן, לקבלן ישנה ערובה על פניהן של קבוצה.

עיקר פעילותן של חברות הנדל"ן צריכה לעסוק במתן וודאות אותה האנשים אשר בחרו להיות חלק ממסגרת רכישה משותפת שואפים לקבל , איך מייצרים זאת ? כמו כל חנות  שברגע שישנה תנועה אנשים יקנו, לא תהיה תנועה אין אטרקטיביות להיות "חלק".  מישהו יודע מה טוב באמת? באופן מוחלט לא, על החברות ליצור תדמית מוצלחת לפעילותיהן השונות, לטפח את הרוכשים, לתת להם את הערובה שהם יעבדו בשבילם, שהם רוצים בטובתם של הרוכשים ויעשו הכל על מנת לאפשר להם להיות שבעי רצון וכי בזכות בחירתם בהם, פעלו נכון, קנו בזול יותר מאחרים.  

ניר שמול- מנכל חברת שניר. צילום תומר פדר

מאמר דיעה של ניר שמול מנכ"ל חברת שניר, המתמחה בשיווק פרויקטים בתחום הנדל"ן המסחרי ולמגורים.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.