מיחזור פסולת אלקטרונית בחדרה – המהפכה בעיצומה

0

 

עיריית חדרה חרטה על דיגלה להוביל את נושא הקיימות בעיר תוך הגנה על הסביבה ואיכות החיים של התושבות והתושבים שלה. במסגרת פעילות לעידוד המיחזור, נוצר שיתוף פעולה חברתי-ערכי, עם תאגיד המיחזור החברתי אקומיוניטי, השותף לתאגיד בינלאומי המוביל את נושא מיחזור הפסולת האלקטרונית בעולם. 

מאז שחוקק החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, בשנת 2012, נעשים מאמצים גדולים, גם בעיריית חדרה, להתמודד עם פסולת אלקטרונית ביתית וגם עם בעלי חברות, מתוך הבנה שיש לקבוע הסדרים לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני, לעודד שימוש חוזר בציוד חשמלי ואלקטרוני, לצמצם את כמות הפסולת האלקטרונית שנוצרת מציוד חשמלי ואלקטרוני ולהקטין את ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות השליליות של ציוד חשמלי ואלקטרוני. 

החוק קובע הסדרים לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות ובמצברים, בין היתר באמצעות הטלת אחריות מורחבת על יצרנים ויבואנים למחזר פסולת ציוד חשמלי, ציוד אלקטרוני וסוללות, בהתאם ליעדי המיחזור הקבועים בחוק.

אחת הבעיות המרכזיות היא ההתמודדות עם מוצרי חשמל מקולקלים וסוללות בהן משתמשים בבתים. היקף הפסולת הזו משפיע ישירות על הסביבה ואיכות החיים של התושבים. 

מהי בעצם אותה פסולת אלקטרוני? הפסולת הזאת, אמנם מהווה רק כ-2% מכל כמות הפסולת המוצקה, אבל היא מייצרת כ-70% מסך הרעלים המסוכנים, ביניהם: כספית, עופרת, סלניום, בריליום, קדמיום, בדיל ומעכבי בעירה בחלקי הפלסטיק השונים. 

מהי פסולת אלקטרונית? מכשירי חשמל גדולים (מקררים, תנורים, מזגנים); מכשירי חשמל קטנים (טוסטרים, מגהצים, שואבי אבק, מייבשי שיער וכו'); מכשירי תקשורת (מחשבים, טלפונים סלולריים, טלוויזיות, רדיו); מכשירים אלקטרוניים (מקדחות, מטחנות); שונות (בטריות, נורות, פלורסנטים, צעצועים אלקטרוניים וכו').

ראש העיר בפועל, ניר בן חיים, שהוביל את המהלך לטיפול מיידי בנושא תוך שיתוף פעולה עם חברת אקומיוניטי, אמר השבוע: "בעצם שיתוף הפעולה הזה אנחנו עונים על שני ערכי יסוד שאני מאמין בהם. האחד הוא קיימות, וההבנה שמיחזור פסולת אלקטרונית, כמו גם פסולת בכלל, הוא צורך חיוני ומרכזי שהרשות המקומית חייבת לטפל בו. השני הוא הערך שמביאה אקומיוניטי, שהוא הערך החברתי המשלב תושבות ותושבים עם מוגבלויות בעבודה בתחום הזה. יש פה שתי שורות רווח, גם עסקי וגם חברתי".

היתרון הגדול בתוכנית המשולבת היא העובדה שבמידה וקיים ציוד ומכשירי חשמל שאינם תקינים בבית, בשיחת טלפון למספר *8196 או טופס מקוון דרך אתר התאגיד, פותחים פנייה ובתוך שלושה ימי עסקים מגיעים לאסוף את המוצר מדלת הבית. 

בנוסף, ברחבי העיר הוקמו 14 תחנות לאיסוף פסולת אלקטרונית כגון סוללות ומוצרים קטנים. את רשימת המכולות ניתן למצוא באתר עיריית חדרה.

 

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.