מרכז העיר חדרה לקראת התחדשות

0

 

חדרה זכתה בקול קורא של משרד הבינוי והשיכון למימון תוכניות מתאר להתחדשות עירונית,  ואגף ההנדסה כבר מוביל כתיבת תוכנית רב מערכתית מקיפה שמטרתה להחיות, לשפר ולחדש את מרכז העיר

מרכז העיר. הרברט סמואל. צילום: דוברות חדרה

כחודשיים בלבד מאז זכייתה של חדרה בקול קורא של משרד הבינוי והשיכון למימון תוכניות מתאר להתחדשות עירונית, יצאה התוכנית להתחדשות מרכז העיר לדרך.

בהנחיית ראש העיר צביקה גנדלמן החל אגף ההנדסה, בהובלת מחלקת תכנון העיר ובמימון משרד הבינוי והשיכון,  בתהליך כתיבתה של תוכנית להתחדשות עירונית של מרכז העיר, תוכנית רב מערכתית מקיפה שמטרתה להחיות, לשפר ולחדש את מרכז חדרה.

לדברי אדריכלית העיר ומנהלת המחלקה לתכנון עיר ליטל שלף-דורי, חדרה זכתה להיות ממובילות מאמצי ההתחדשות העירונית הלאומיים, ותעיד על כך הזכייה בקול קורא של משרד הבינוי והשיכון לתקציב לכתיבת התוכנית.

כאמור, מדובר בתוכנית רחבת היקף הכוללת תחומים רבים:  הנדסה, אדריכלות, תכנון תנועה, פעילות עסקית, נושאי חינוך, תרבות, שימור, קשר עם תושבים, ועוד.

בשל מגוון התחומים והידע הרב הדרוש, נדרש מספר רב של יועצים בכתיבת התוכנית. בשלב זה העבודה העיקרית מתבטאת באיסוף הידע והסדרתו על מנת שניתן יהיה להמשיך לשלבי התכנון הבאים בצורה הטובה ביותר.

על הזכייה בקול קורא של משרד הבינוי והשיכון התבשר ראש העיר צביקה גנדלמן בדצמבר האחרון.

כזכור, באמצעות מחלקת התכנון באגף ההנדסה הגישה העירייה בקשה למימון תוכנית מתאר להתחדשות עירונית במרכז העיר חדרה והציר המרכזי המוביל לעיר, שהוגדר כאזור בעל חשיבות גבוהה להתחדשות עירונית לפי תוכנית המתאר חד/2020.

מרכז העיר מהווה את לב ליבה של חדרה. רחובותיו הראשיים, שדרות  הנשיא, החירות והרברט סמואל, מאופיינים בשימוש משולב של מסחר בקומת הקרקע ומגורים. מרבית המבנים הינם משנות ה-50 עד ה-80, אך קיימים מספר מבנים חדשים יותר וכן מבנים ישנים משנות ה-30, חלקם בעלי ערך ארכיטקטוני.

בנוסף, רחוב דוד שמעוני, הממשיך את רחוב הרברט סמואל ממערב, מהווה המשך טבעי למע"ר (מרכז עסקים ראשי). ציר זה הינו היחידי המחבר את מרכז העיר חדרה לחלקה המזרחי ולתחנת הרכבת וכביש 2. לאורך הציר קיימות שכונות מגורים –  סלע, בית"ר ורסקו – המסומנות בתוכנית המתאר כמתחמים להתחדשות עירונית. באזור כולו יש כ-5,000 יחידות דיור עם אוכלוסייה של כ-11 אלף תושבים.

לאור העובדה שבאופן מעשי קיים ציר רוחב יחיד, אשר אינו רציף (בחלקו המזרחי הוא מאופיין כמרקם עירוני משלב שימושים, ובחלקו המערבי הופך המרקם לדליל) ולכן  אינו ממלא את תפקידו העירוני כציר גישה מרכזי, ביקשה  העירייה לחבר את שני חלקי הציר וליצור עיבוי וחיזוק של רחוב זה.

עיבוי הצירים המרכזיים וטיפול בהם עשוי לתרום הן להעלאת איכות הדיור והן לאיכויות עירוניות כמו קישוריות (נגישות תחבורתית) ברמה העירונית ומחוץ למע"ר, וידידותיות להולכי רגל, כראוי לעיר בסדר גודל כחדרה.

באגף ההנדסה  מציינים כי כיום קיימות יוזמות רבות, הן לפינוי בינוי באזור הסובב את המע"ר והן לעיבוי לפי תמ"א 38 (תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, המיושמת באזורים עירוניים בנויים). לבדיקה תכנונית של הצעות אלו וקביעת מדיניות עירונית מושכלת, יש צורך בתוכנית מתארית להתחדשות עירונית, שתיקח בחשבון את מכלול השיקולים האורבניים ותיתן מענה ראוי להתפתחות העירונית של חדרה.

יש לך מה להגיד על הכתבה? נשמח לתגובה שלך

Your email address will not be published.